Saturday, July 17, 2010

planner bernama Mat Jenin...




salam..
pernah kan bukan kalian diceritakan dengan ceritera rakyat seperti Mat Jenin,Lebai Malang,Si luncai dan sebagainya.

lalu ape pengajaran yang kita dapat?saya mengambil Mat Jenin sebagai contoh. seingat saya,sepanjang 23 tahun saya diberi nikmat kehidupan saya, xpernah walau sekalipun orang mengingatkan saya tentang perancangan Mat Jenin. Acap kali, pesanan seperti jgn berangan seperti Mat Jenin yang kedengaran. setelah 23 tahun dimanifestasi dengan pengajaran ke arah itu, saya cuba mengalih arah pemikiran saya dengan melihat Mat Jenin dari sudut pandangan yang agak berbeza. saya cuba mencari dimana silapnya cerita Mat Jenin itu. Apakah semua cerita rakyat ini berorientasikan kecelakaan kepada org melayu?adakah ini cerita yang direka oleh Bangsa Penjajah untuk melemahkan pemikiran melayu? cuba perhatikan hampir kebanyakan cerita ini menjatuhkan pemikiran kita. atau ianya adalah tindakan melayu berfikiran sempit yang mahu menyempitkan fikiran kita. Itu mungkin fiksi saya yang jahil pasal kesusasteraan.

Mungkin disaat mereka2 yang mengambil langkah kekanan untuk mengambil iktibar dari Sudut A,saya mahu mengambil jalan kiri. dengan melihat Mat jenin sebagai perancang yang hebat. seandainya, Mat Jenin dalam pentadbiran seseuatu perniagaan,nescaya beliau, boleh diangkat sebagai CEO. Namun apakan daya beliau mati kerana jatuh pokok kelapa. dan yang tinggal hanyalah setakat cerita dan kematian Mat Jenin tanpa kubur dan nesan.

Enggan menceritakan secara terperinci cerita Mat Jenin kerana saya cukup yakin akan ketahuan kita semua dalam cerita ini, saya cuba petik beberapa kerat dari cerita ini untuk menguatkan hujah saya.

Mat jenin ketika saatnya dia memanjat pokok kelapa, die bercita2 membeli anak ayam daripada upahnya,kemudian dibelanya ayam itu sehingga membiak dengan banyak sekali. selaps itu bolehlah dia menjualnya untuk dibelikan kambing. dijaga nya kambing sehingga membiak dan boleh diturkan dengan lembu dan kerbau. seterusnya kerbau dan lembu itu boleh dibelinya sebuah kapal dan membeli sebuah pulau dan boleh memilik seorang puteri raja.

inilah vision mat jenin. Bermula dari kecil dan bertambah besar. dan melakukan bisness diversification dengan baik. perhatikan perancangan mat jenin. Kalo ditanya pada kita, mesti visi kita berbeda. Bermula dari memanjat kelapa,kemudian menanam kelapa. tp mat jenin cekap mendivesifikasikan perniagaan itu.

walaupun usahanya nampak keterlaluan, namum masa jangka tidak boleh dalam seminggu. mat jenin mengajar supaya kita sentiasa berfikir dan bekerja. orang yang berusaha itu org yang berjaya. biarlah mereka2 itu dalam sudut A, namun saya memilih untuk berada di sudut B.

saya melihat mat jenin sebagai perancang yang Hebat.
Mat jenin: i have a dreams master plan...


gambar sekadar hiasan.respek pada KRU,pemikirannya jauh.

No comments:

Post a Comment